Як не варто відзначати 8 березня у школах і дитсадках – поради експертки

Святкування 8-го березня в українських дитсадках та школах є апофеозом стереотипного уявлення про жінок. Майже усі сценарії ґрунтуються на двох жіночих ролях: “прекрасної статі” та “берегині/господарки”.

Передає Центр інформації про права людини.

Про це пише ґендерна експертка Олена Стрельник у статті на сайті “Повага”.

Авторка зазначає, що їй не вдалося знайти жодного сценарію, де йшлося би про творчі чи особистісні досягнення дівчат та жінок.

Натомість всі сценарії містять месідж про те, що “дівчинка має бути гарною” та покликана милувати око. Решта її якостей є вторинними.

Так, у сценарії для дитсадку у Кривому Розі ведучий говорить такі слова: “Українська жінка в усі часи славилась своєю чарівною вродою, ніжністю, тендітністю. І всім нам так хочеться, щоб це помічали і цінували наші чоловіки”. Після чого пропонується взяти участь у конкурсі “Збери маму на роботу”. Для нього на столиках розкладають сумочки, дзеркала, помади, намиста, шарфи і кліпси. За сигналом дівчата повинні нафарбуватися, надіти прикраси і, склавши все в сумочку, добігти до “роботи”.

Експертка наголошує, що закладання такого стереотипу з дитинства призводить до заниження самооцінки жінок у дорослому віці.

Серед тих молодих людей, хто вважає зовнішність чинником життєвого успіху, дівчат – 67%, хлопців – 33%. Більше половини дівчат-підлітків старше 14 років вважають власну вагу надмірною та кожна четверта з них обмежує себе в харчуванні з метою схуднення. За приблизними підрахунками близько 1% дівчат та жінок в Україні мають розлади харчової поведінки, наводить Стрельник дані соціальних досліджень в Україні.

За її словами, “індустрія краси” робить жінок біднішими. Витрати на косметику, дієти і фізичні вправи, догляд за шкірою, продукти для волосся й косметичну хірургію сягають у світі 160 млрд. доларів на рік, що становить приблизно 6 річних бюджетів України.

Інший незмінний атрибут заходів до дня 8-го березня – це ігри для перевірки господарських навичок дівчат, на кшталт “вдягни ляльку”, “звари суп” чи “прибери в хаті”.

Стрельник наводить сценарій конкурсу “Галантний кавалер”.

Для цього конкурсу знадобляться фартухи, хустки, квіти (можна взяти штучні) – за кількістю учасників. Дітей розбивають на пари хлопчик + дівчинка і відзначають стартову лінію, на якій стають пари. На лінії фінішу ставляться стільці за кількістю пар, на кожен стілець кладеться фартух, хустка і квітка. По сигналу ведучого хлопці біжать до стільців, беруть фартух, повертаються до дівчаток і надягають на них фартух. Потім вони так само біжать за хусткою і за квіткою. Підбігши з квіткою до дівчинки, хлопчик повинен стати на одне коліно, вручити їй квітку і сказати: “З святом!” Критерій перемоги в цьому конкурсі – не швидкість, а галантність і турбота. Якщо хустка, фартух пов’язані криво, а квітка не вручили, а швидше ткнули їм в обличчя, – перемоги такого кавалеру не бачити. Переможцем оголошується самий галантний і турботливий кавалер.

Таким чином вже з дитинства у хлопців чоловіча галантність асоціюється зі майстерністю вдягти на дівчину фартух і хустку та подарувати їй квіти.

“За декларативним звеличенням жіночих господарських вмінь приховується знецінення репродуктивної праці, тобто діяльності, пов’язаної з народженням, виховання дітей та підтримкою життєдіяльності родини (хатня праця, піклування про дітей, хворих, літніх членів родини)”, – наголошує Олена.

Так, за даними соціологів, у 59% сімей вихованням дітей займається жінка, тільки 2% татів беруть відпустку по догляду за дитиною, середня кількість часу, який витрачають на буденну працю заміжні українські жінки, є найбільшою в Європі – 24 години на тиждень.

Замість конкурсів, які поширюють гендерні стереотипи, експертка рекомендує провести вікторину серед учнів/учениць та батьків з питаннями про історію свята 8-го березня.

Також потрібно підвищувати цінністність талантів, особистісних досягнень та успіхів дівчат, їхніх мам та бабусь.

“Розкажіть про відомих науковиць, письменниць, спортсменок (допоміжним буде ресурс “Гендер в деталях”), запросіть успішних сучасниць на зустріч з учнями/ученицями. Поясність хлопцям та дівчатам, що таке сексизм, гендерні стереотипи та навчіть їх боротися з власними упередженнями відносно дівчат та жінок”, – радить Олена Стрельник.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone