Закон наділив РНБО функціями, які не відповідають Конституції

Введення санкцій РНБО та блокування банківських рахунків підприємств є втручанням в господарську діяльність, правову оцінку якому можуть надати в Генеральній прокуратурі України.

Про це УНН заявили в юридичній компанії “Еквітас Компані”, коментуючи проблеми зі сплатою податків до Держбюджету, які виникли у підприємств після введення проти них санкцій РНБО.

Юристи пояснили, що функції, якими Верховна Рада наділила РНБО відповідно до закону “Про санкції”, суперечать Конституції України.

Відповідно до ч. 2 ст. 1 ЗУ “Про санкції“ Санкції можуть застосовуватися з боку України по відношенню до іноземної держави, іноземної юридичної особи, юридичної особи, яка знаходиться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи-нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб’єктів, які здійснюють терористичну діяльність. Згідно з пунктом 1 ч. 1 ст. 4 видами санкцій згідно з цим Законом є блокування активів — тимчасове обмеження права особи користуватися та розпоряджатися належним їй майном. Накладення визначених Законом санкцій здійснюється без рішення суду на підставі лише рішення Ради національної безпеки та оборони України та вводиться в дію указом Президента України. Визначені Законопроектом функції РНБО щодо застосування санкцій не відповідають функціям цього органу, що передбачені ст.107 Конституції України та ст.3 Закону України „Про Раду національної безпеки і оборони України“ (координаційний орган)”, — пояснили в юридичній компанії.

Крім того, за їх даними, Конституція України надає право не тільки оскаржувати дії посадових осіб, а й вимагати відшкодування моральної та матеріальної шкоди за їх неправомірні дії.

Відповідно до ст. 55 Конституції України „кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб“. „Кожен має право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної і моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень“ (ст. 56 Конституції України). Згідно зі ст.20 Господарського кодексу України одним із засобів захисту прав суб’єктів господарювання є визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб’єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб’єкта господарювання. Одним з важливих і розповсюджених засобів захисту прав суб’єктів підприємницької діяльності є визнання судом виданого державним або іншим органом незаконного акта недійсним (повністю або в частині)”, — наголосили в “Еквітас Комапні”.

Однак, попри такі права, визначені Конституцією, оскарження накладення санкцій законодавцями не було передбачено в законі “Про санкції”.

Можливість оскарження рішень РНБО та Указів Президента України щодо накладення санкцій Закон не передбачає”, — зазначили юристи.

Тож, в юридичній компанії порадили санкційним підприємствам звернутися до Генеральної прокуратури України із заявою про проведення перевірки за фактами протиправного втручання посадових осіб РНБО в господарську діяльність.

Нагадаємо, у вересні РНБО своїм рішенням застосував тимчасові санкції до підприємств та фізичних осіб, які на думку РНБО, можуть негативно впливати на Україну. Так, під дію санкцій РНБО потрапили 105 компаній, що мають російську та кримську реєстрацію, а також дві українські компанії, які виявилися операторами державних лотерей України.

 

Джерело: УНН
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone